00
Logg inn


Artikkel 1 - Generelt

(1) Trykkreklame AS med organisasjonsnummer 922 846 855, Bærumsveien 204, 1357 Bekkestua, er spesialisert på produksjon av trykksaker (som flyers, postkort, plakater, osv.). Trykkreklame tilbyr også visse ikke-tilpassede produkter til salgs på nettsiden sin (definert nedenfor) til sine kunder.

(2) Disse generelle vilkårene gjelder for alle kontrakter om produksjon av trykksaker inngått via Trykkreklames nettsider og for alle andre kontrakter relatert til levering av ikke-tilpassede produkter fra Trykkreklame inngått via nettsiden.

(3) Disse generelle vilkårene gjelder for transaksjoner gjennomført med enkeltpersonforetak, partnerskap eller forretningsenheter og offentlige organer, enten de er planlagt eller oppstår i fremtiden. Eventuelle vilkår og betingelser (i ordre eller kjøp) fra Kunden eller fra tredjepart på vegne av Kunden (enten de er inkludert i en kjøpsordre eller bekreftelse eller på annen måte) skal ikke gjelde, selv om Trykkreklame ikke spesifikt har avvist dem. Selv om Trykkreklame refererer til et dokument som inneholder eller refererer til vilkår og betingelser fra Kunden eller en tredjepart, skal dette ikke utgjøre samtykke til innlemmelse av disse vilkårene og betingelsene i noen kontrakt med Trykkreklame.

(4) Vennligst les disse vilkårene nøye før du legger inn en bestilling. Ved å bestille noen av Trykkreklames produkter, godtar du å være bundet av disse vilkårene.


HVIS DU ER FORBRUKER, VENNLIGST LEGG SPESIELT MERKE TIL ARTIKKEL 7, ARTIKKEL 22 OG AVSNITT B: ”Kundinformasjon”


Artikkel 2 - Definisjoner

For å forstå disse generelle vilkårene, skal følgende uttrykk ha betydningen som angitt nedenfor:

Konto: Kundens nettbaserte brukerkonto som kunden får tilgang til etter å ha oppgitt e-postadresse og passord.

Forretningskunde: Enhver person som handler i henhold til vedkommendes næringsvirksomhet, yrke, handel eller håndverk, enten personlig eller gjennom en annen person som handler på næringsdrivendes vegne eller for næringsdrivende.

Forbruker: Enhver person som handler hovedsakelig for private formål utenfor vedkommendes næringsvirksomhet, yrke eller handel.

Kunde(r): Enten en forretningskunde eller forbruker som bruker tjenestene til Trykkreklame via https://design.trykkreklame.no.

Tilpassede produkter: Produkter som er personalisert i henhold til kundens spesifikasjoner.

Gjestelogginn: Registrering og godkjenning for midlertidig bruk av https://design.trykkreklame.no begrenset til én bestilling.

Bestilling: Kundens bestilling på produkter som utgjør kontrakten mellom Kunden og Trykkreklame.

Ordrebekreftelse: En e-post sendt av Trykkreklame til Kunden som bekrefter Trykkreklames aksept av den aktuelle bestillingen i henhold til artikkel 6 (5).

Papirprøve: En digital utskrift av trykkdataene konvertert for opplaget, laget i henhold til kvalitetsstandardene til DIN ISO 12647.

Passord: En kombinasjon av tall og/eller bokstaver som gjør det mulig for Kunden å logge inn på tjenestene på https://design.trykkreklame.no etter at registreringen er fullført, i kombinasjon med e-postadressen.

Trykkdata: Data eller informasjon levert av Kunden knyttet til formen for tilpasning eller personalisering av trykte produkter.

Produkter: Trykte produkter eller andre varer som selges eller gjøres tilgjengelig av Trykkreklame.

Registrering: Innledende registrering og godkjenning for bruk av https://design.trykkreklame.no.

Tjeneste: Utførelse av alle typer tjenester av Trykkreklame, inkludert levering og forsyning av produkter.

Skjermprøve: Digital forhåndsvisning av trykkdataene konvertert for opplaget, som gir en fargenær simulering av det endelige trykkresultatet.

Vanlige åpningstider: Mandag til fredag kl. 08.00 - 18.00.

Nettsted: Alle internett-sidene der Trykkreklame tilbyr sine tjenester, spesielt nettstedene som er tilgjengelige via https://design.trykkreklame.no.

Arbeidsdager: Mandag til fredag, unntatt norske offentlige helligdager.

 

Artikkel 3 - Registrering og gjesteinnlogging

(1) For å motta tjenester fra Trykkreklame kreves det enten permanent registrering eller gjesteinnlogging på https://design.trykkreklame.no. Registrering innebærer å fylle inn nødvendig informasjon i et nettbasert skjema som er tilgjengelig for dette formålet. Registrering fullføres ved å klikke på knappen «Fullfør registrering». Kunden oppretter en permanent konto ved å fullføre denne registreringen.

Med gjesteinnlogging kan Kunden motta tjenester fra Trykkreklame uten permanent registrering. For gjesteinnlogging oppgir Kunden en e-postadresse som er gyldig i hele bestillingens varighet. Ved senere gjesteinnlogginger kreves det at Kundens informasjon fylles inn på nytt.

(2) Trykkreklame har rett til å avvise registrering eller gjesteinnlogging etter eget skjønn og uten å oppgi grunn.

 

Artikkel 4 - Kommunikasjon med Kunden

Kommunikasjon med Kunden skjer hovedsakelig via e-post. Kunden må derfor sikre at e-poster kan mottas. Kunden må oppgi en gyldig e-postadresse når eller før en bestilling legges inn, og må informere Trykkreklame umiddelbart om eventuelle endringer i e-postadressen. Trykkreklame er ikke ansvarlig for at Kunden ikke mottar kommunikasjon fra Trykkreklame på grunn av endringer i innstillingene til Kundens e-postprogramvare eller e-postboks som blokkerer mottak av e-poster eller fører til at e-poster ikke kommer til Kundens oppmerksomhet, f.eks. fordi de er blitt plassert i en spam-mappe.


Artikkel 5 - Kredittsjekk

Trykkreklame har rett til å innhente og overføre informasjon (inkludert personopplysninger) til kredittopplysningsbyråer for å verifisere Kundens kredittverdighet og rapportere eventuelle manglende betalinger av beløp forfalt i henhold til kontrakten. Kredittopplysningsbyråer kan også registrere søk utført mot Kunden. Ved å godta disse vilkårene samtykker du til slike kredittsjekker.

 

Artikkel 6 - Kontraktsinngåelse

(1) For å legge inn en bestilling velger Kunden først et bestemt produkt, fyller ut de online skjemaene som deretter vises, og legger de ønskede produktene i handlekurven. Når alle produkter er valgt, velger Kunden «Gå til kassen» for å starte bestillingsprosessen, sjekker den endelige oversiktsiden for å sikre at informasjonen som er oppgitt er korrekt, og fullfører deretter bestillingsprosessen ved å aktivere knappen «Fullfør bestilling».

(2) Ved å aktivere knappen «Fullfør bestilling» bekrefter Kunden at de har lest, forstått og akseptert disse generelle vilkårene før kjøpet.

(3) HVIS KUNDEN ER EN FORRETNINGSKUNDE: Ved å fullføre bestillingen avgir Forretningskunden et bindende tilbud til Trykkreklame, som ikke kan trekkes tilbake av Forretningskunden, om å kjøpe Tjenestene angitt i bestillingen. Forretningskunden er bundet av tilbudet til utgangen av den tredje virkedagen etter tilbuds datoen.

(4) HVIS KUNDEN ER EN FORBRUKER: Forbrukeren har rett til å kansellere bestillingen hvis Forbrukeren ombestemmer seg. Ytterligere informasjon om Forbrukerens angrerett er angitt i artikkel 7.

(5) Hvis bestillingen er mottatt av Trykkreklame, vil Kunden motta en e-post som bekrefter mottak av bestillingen hos Trykkreklame, og gir Kunden informasjon om bestillingen og produktet. Bekreftelses-e-posten vil også inneholde informasjon om Kundens angrerett. Denne bekreftelses-e-posten utgjør ikke aksept av Kundens bestilling. Kontrakten inngås først når Trykkreklame uttrykkelig aksepterer Kundens tilbud ved å sende en Ordrebekreftelse til Kunden via e-post.

(6) Kunden kan avbryte bestillingen når som helst før de trykker på knappen «Fullfør bestilling» ved å lukke nettleservinduet. Oversiktsiden som vises før bestillingsfullføring gjør det mulig for Kunden å sjekke informasjonen som er oppgitt for eventuelle inndatafeil, og å rette eventuelle inndatafeil etter å ha aktivert knappen «Endre bestilling». Bestillingen lagres sikkert av Trykkreklame og sendes til Kunden i Ordrebekreftelsen. Kunden kan skriftlig be om en kopi av tapte bestillingsdokumenter, mot betaling av Trykkreklames rimelige utgifter.


Artikkel 7 - Angrerett - Informasjon om forbrukerens angrerett

Vennligst merk at artikkel 7 kun gjelder for forbrukerkunder av Trykkreklame ved kjøp av ikke-tilpassede produkter fra Trykkreklame. Hvis du har bestilt tilpassede produkter, gjelder ikke angreretten for deg. Se artikkel 22 for mer informasjon.

(1) Angrerett

Din juridiske rett til å kansellere en bestilling starter på datoen for Ordrebekreftelsen (datoen vi sender deg e-post for å bekrefte vår aksept av bestillingen din, og som er datoen kontrakten mellom oss inngås), og fristen for å angre er 14 kalenderdager etter dagen du mottar produktene. Hvis du har bestilt flere produkter eller produktene leveres i delsendinger, er fristen 14 dager etter dagen du mottar den siste delsendingen av produktene eller det siste av de separate produktene du har bestilt. Denne 14-dagersperioden kalles din "Angrefrist". Hvis vi for eksempel gir deg en Ordrebekreftelse 1. juli og du mottar bestillingen 10. juli, kan du kansellere kontrakten mellom oss når som helst mellom 1. juli og slutten av dagen 24. juli.

Du kan bruke angrerettskjemaet nederst i disse vilkårene for å sende inn forespørselen din om å kansellere bestillingen ("Angrerett"). Alternativt kan Angreretten sendes til oss enten skriftlig (f.eks. per brev, faks eller e-post) eller ved å returnere varen til oss (hvis varen allerede er levert til deg). Du trenger ikke å oppgi noen grunn for kanselleringen. Hvis du sender oss en e-post eller skriver til oss, vennligst inkluder detaljer om bestillingen din for å hjelpe oss med å identifisere den. Hvis du sender oss din oppsigelse via e-post eller post, trer oppsigelsen i kraft fra datoen du sender oss e-posten eller legger brevet i posten til oss. Du har for eksempel gitt oss beskjed i tide så lenge du får brevet ditt inn i siste postinnsamling på den siste dagen i angrefristen eller sender oss en e-post før midnatt samme dag.

Du kan sende din Angreretts-forespørsel til:

Adresse:

Trykkreklame AS Bærumveien 204 1357 Bekkestua

Support:

Tlf: 46050100 E-post: support@trykkreklame.no

 

(2) Konsekvenser av kansellering

Vi vil: a) refundere deg hele prisen du betalte for produktene, eller, hvis bare en del av bestillingen er kansellert, en refusjon for kun de berørte produktene. Vi har lov til å redusere refusjonen for å gjenspeile enhver reduksjon i verdien av produktene, hvis dette skyldes din håndtering av dem på en måte som ikke ville vært tillatt i en butikk. b) refundere eventuelle leveringskostnader du har betalt, selv om maksimal refundering, som tillatt ved lov, vil være kostnadene for levering ved den billigste leveringsmetoden vi tilbyr (forutsatt at dette er en vanlig og generelt akseptabel metode). c) foreta refusjonen 14 dager etter dagen vi mottar produktene tilbake fra deg, eller, hvis tidligere, dagen du gir oss bevis på at du har sendt produktene tilbake til oss. Vi vil refundere deg på kredittkortet eller debetkortet du brukte til å betale.

Med mindre produktet er feil eller ikke som beskrevet, er du ansvarlig for kostnadene ved å returnere produktene til oss.

I tilfelle du sender oss en kanselleringsforespørsel, må du returnere innholdet i bestillingen til oss i sin helhet. Hvis bare en del av bestillingen er gjenstand for en kanselleringsforespørsel, må du returnere den relevante delen til oss.

Du er pliktig til å ta rimelig vare på produktene mens de er i din besittelse.

Råd om din juridiske rett kan fås fra ditt lokale forbrukerråd.


Artikkel 8 - Tjenester fra Trykkreklame

(1) Beskrivelsen av tjenestene Trykkreklame skylder Kunden er angitt i Ordrebekreftelsen og fra eventuelle avtalte endringer eller tillegg til kontrakten. Med forbehold om eventuelle bestemmelser om det motsatte i et bestemt tilfelle: a) Alle varer bestilt for offsettrykk skal produseres i henhold til standardiseringen for offsettrykk med prosessfarger utviklet av Forschungsinstitut der grafischen Industrie (FOGRA) sammen med Bundesverband für Druck und Medien (bvdm), angitt i DIN ISO 12647. b) Følgende toleranser gjelder: 1 mm for avfall, 1 mm for folding og 1 mm for binding. c) Små fargevariasjoner kan forekomme mellom prøve og bestilling og mellom bestillinger. d) Fra tid til annen skifter Trykkreklame sine egne leverandører. De resulterende mindre variasjonene av produktene skal ikke anses som feil.

(2) Bestillingen kan kun endres ved å inngå en tilleggsavtale eller en supplerende avtale skriftlig. Trykkreklame er ikke forpliktet til å akseptere endringer krevd av Kunden.

(3) Trykkreklame er ikke kontraktsmessig forpliktet til å sende trykkdataene som er nødvendige for å fullføre bestillingen. Dette er en samarbeidsplikt for Kunden, i fravær av en avtale om det motsatte i et bestemt tilfelle.


Artikkel 9 - Trykkdata

(1) Trykkreklame skal utføre alle trykkeordrer utelukkende på grunnlag av trykkdataene. Trykkdataene skal leveres i formatene og i samsvar med spesifikasjonene angitt i bestillingsprosessen, spesielt under feltet «Trykkdata». Hvis forskjellige dataformater eller spesifikasjoner brukes, er det ingen garanti for feilfri utskrift. Kunden skal sikre at de beholder kopier av trykkdataene, da Trykkreklame sletter trykkdataene etter fullført trykk.

(2) Kunden forplikter seg til ikke å sende Trykkreklame noe innhold som er pornografisk, høyreekstremistisk, venstreorientert ekstremistisk, rasistisk, diskriminerende eller innhold som er egnet til å korrumpere unge, glorifiserer vold, ærekrenkende, krenker tredjeparts rettigheter eller på annen måte er i strid med Storbritannias lover. Hvis Kunden bryter denne forpliktelsen, har Trykkreklame rett til å si opp kontrakten umiddelbart uten varsel. Det foregående skal gjelde uten å berøre andre rettigheter og rettsmidler for Trykkreklame.

(3) Kunden skal nøye kontrollere trykkdataene før de sendes til Trykkreklame, for å sikre at de er egnet for utførelse av trykkeordren, og at de oppfyller kravene ovenfor.


Artikkel 10 - Kontroll av trykkdata

(1) Trykkreklame skal kun være forpliktet til å kontrollere trykkdataene i den utstrekning som er angitt i informasjonen fra Trykkreklame i bestillingsprosessen («datakontroll»), og i den utstrekning skal Trykkreklame kun varsle Kunden om eventuelle mangler de oppdager i trykkdataene. Med mindre Kunden umiddelbart etter slik varsel enten (a) leverer endrede korrekte trykkdata eller (b) instruerer Trykkreklame til å gå videre med utskrift med de defekte trykkdataene, kan Trykkreklame (men er ikke forpliktet til) foreta slike mindre endringer for å rette mangelen som den anser nødvendig og deretter gå videre med utskriften.

(2) Trykkreklame påtar seg ingen annen kontroll av trykkdataene. Kunden erkjenner at de bærer risikoen for eventuelle feil i det trykte materialet på grunn av feil i trykkdataene, og Trykkreklame vil ikke ha noe ansvar i forhold til dette.

(3) Trykkreklame kan, men er ikke forpliktet til, å kontrollere innholdet i trykkdataene for å oppdage eventuelle brudd på forbudet fastsatt i artikkel 9 punkt 2.


Artikkel 11 - Konvertering, fargemodus ved bruk av egne trykkdata, fargemodus ved bruk av freedesign-trykkdata

(1) Trykkreklame skal ikke ha noen plikt til å konvertere trykkdata fra andre formater enn de avtalte formatene. Hvis partene i et enkelttilfelle likevel avtaler slik konvertering, skal konverteringen utføres på Kundens egen risiko. Kunden erkjenner at konverteringer gir opphav til generell risiko for at data går tapt som følge av konverteringsprosessen, eller presenteres annerledes enn i originalformatet.

(2) Trykkreklame kan konvertere trykkdata som ikke er sendt i CMYK-modus, men slik konvertering vil være på Kundens risiko. Konvertering av RGB-data eller ICC-fargeprofiler vil naturligvis føre til avvik i farge fra originalen, og igjen vil ansvaret for disse avvikene ligge utelukkende hos Kunden.

(3) Ved bruk av trykkdata opprettet med online-programmet freedesign®, behandles trykkdataene på Kundens egen risiko hvis de behandles i en RGB-fargemodus som er forskjellig fra den som er angitt i bestillingsprosessen. Spesielt når CMYK-data eller ICC-fargeprofiler behandles, kan det forekomme iboende fargevariasjoner fra originalen.

 

Artikkel 12 - Prøver

(1) Kunden kan velge papirprøver og skjermprøver (prøver) som skal lages mot et tillegg. Bildet på en papirprøve laget i digital utskrift inneholder mindre variasjoner fra det trykte materialet som skal produseres i offsettrykk, på grunn av den forskjellige trykkteknologien. Dette gjelder enda mer for skjermprøver, på grunn av skjermvisningen. Trykkreklame streber imidlertid etter å lage prøver så nære originalen som mulig.

(2) For å unngå forsinket levering må Kunden bekrefte godkjenning for utskrift så snart prøven er levert, med mindre det er feil. Ved å gi godkjenning bekrefter Kunden trykkdataene i den form som er integrert i prøven, med forbehold om den avtalte kvalitetsstandarden, toleransene og fargevariasjonene.

(3) Hvis Kunden avviser prøven, må den sende reviderte trykkdata til Trykkreklame (Kundens samarbeid). I dette tilfellet skal produksjonsskjemaet begynne på nytt fra mottak av de reviderte dataene.


Artikkel 13 - Kun for ikke-tilpassede produkter: Produktbeskrivelse

(1) Hvert ikke-tilpasset produkt som tilbys av Trykkreklame har en detaljert beskrivelse av sin art og egenskaper, sammen med bruksanvisninger og sikkerhetsinstruksjoner (hvis aktuelt) som kan finnes på nettsiden. De relevante produktbeskrivelsene skal integreres i kontrakten mellom Trykkreklame og Kunden når Bestillingen inngås.

(2) Vær oppmerksom på at blekk og lakk har begrenset holdbarhet. Blekkene og lakkene som tilbys av Trykkreklame er designet for å være egnet for de fleste rutinemessige utskriftsjobber. Men hvis en Kunde ønsker å bruke dem på uvanlige trykksubstrater eller for en uvanlig applikasjon, anbefales det sterkt å gjennomføre forprøver for å sjekke om de er egnet og tilstrekkelig for det tiltenkte formålet.

(3) Produktbeskrivelsene inneholder også informasjon om de avtalte toleransene som er vanlige i bransjen. Disse gjelder spesielt i tilfelle papir for mengde, vekt, dimensjoner, beskjæring, fargetoleranser, måleforhold og målinger.


Artikkel 14 - Priser

1. Priser Prisene på tjenestene levert av Trykkreklame vil være som oppgitt på Trykkreklames nettside, unntatt i tilfeller av åpenbar feil, og vil bli bekreftet i Ordrebekreftelsen, sammen med eventuelle avtalte endringer og tillegg til Ordren.

2. Prisendringer Trykkreklame forbeholder seg retten til å endre sine priser når som helst. Disse endringene vil imidlertid ikke påvirke bestillinger som Trykkreklame allerede har utstedt en Ordrebekreftelse for.

3. Prisoppdeling

  • Prisene inkluderer emballasje og merverdiavgift (mva.) til gjeldende sats.
  • Leveringskostnader (både innenlands og utenlands), ekstra avgifter, skatter og toll (for leveranser utenfor Norge) er ikke inkludert i de oppgitte prisene.
  • Tilleggsleveringskostnader gjelder for leveranser til avsidesliggende steder som de skotske høylandene og øyene, Scilly-øyene, Isle of Man og Kanaløyene.

4. Leveringskostnader Leveringskostnaden vil bli vist før du bekrefter bestillingen din ved å klikke på "Fullfør bestilling"-knappen. Alle kostnader beregnes på Trykkreklames nettside når du fullfører bestillingen.

5. Endringer i trykkdata Eventuelle kostnader som oppstår som følge av senere endringer i trykkdataene forårsaket av Kunden, vil bli betalt ekstra av Kunden.

Artikkel 15 - Fakturering og betaling

1. Betalingsvilkår Med mindre Trykkreklame har skriftlig avtalt fakturabetaling for en bestemt Kunde, må betalingen gjøres fullt ut senest syv kalenderdager etter mottak av Ordrebekreftelsen. Hvis betalingen ikke mottas i tide, forbeholder Trykkreklame seg retten til å kansellere relevante bestilling(er) og kreve erstatning i henhold til artikkel 22.

2. Betalingsmetoder Betaling kan gjøres med debetkort, kredittkort eller via bankoverføring.

3. Elektroniske fakturaer Trykkreklame vil kun utstede fakturaer elektronisk via e-post. De er ikke forpliktet til å levere papirfakturaer.

4. Forfallsdato Fakturaer forfaller umiddelbart ved mottak.

5. Fordeling av betalinger Trykkreklame har rett til å fordele betalinger til en Kundes eldre gjeld først, uansett eventuelle motstridende Kundebestemmelser. De vil informere Kunden om arten av motregningen. Hvis kostnader og renter allerede er påløpt, kan Trykkreklame først bruke betalingen til kostnadene, deretter til renter og til slutt til hovedgjelden.

6. Klarerte midler En betaling anses ikke som effektiv før midlene er klarerte og tilgjengelige for Trykkreklame.

7. Returnerte betalinger I tilfelle returnerte direktebetalinger eller tilbakebetalinger, vil Kunden være ansvarlig for å refundere eventuelle bankgebyrer pådratt av Trykkreklame, med mindre det ikke kan tilskrives Kundens handlinger eller unnlatelser.

 

Artikkel 16 - Produksjonsplan og forsinket levering

(1) Leveringstid All informasjon gitt om frister eller tidsfrister for Trykkreklames levering av tjenesten er kun veiledende. Det betyr ikke bindende eller garanterte leveringsdatoer, med mindre annet er skriftlig avtalt med Kunden. Hvis Trykkreklame oppdager ved behandling av en Bestilling at Bestillingen ikke kan leveres innen den angitte tiden, skal Kunden informeres om dette separat via e-post. Produksjonsplaner beregnes i arbeidsdager.

(2) Leveringstidspunkt Hvis levering av produktet ble avtalt som per bestillingstidspunktet, skal leveringstider og -datoer referere til datoen for overlevering til speditør, transportør eller annen tredjepart instruert til å utføre transporten.

(3) Force majeure Trykkreklame skal ikke være ansvarlig under denne kontrakten der de lider forsinkelser på grunn av force majeure og hendelser som vesentlig hindrer eller forhindrer ytelse fra Trykkreklame annet enn bare midlertidig, inkludert spesielt alle typer sammenbrudd, vanskeligheter med å skaffe materialer eller energi, transportforsinkelser, streiker, juridisk lockout, offisielle direktiver eller manglende levering fra leverandører, feil levering eller levering i tide («Force Majeure-hendelse(r)») som Trykkreklame ikke er ansvarlig for. Så langt Force Majeure-hendelsen er av midlertidig varighet, skal Trykkreklame ha rett til å utsette levering av Tjenesten med varigheten av Force Majeure-hendelsen pluss en rimelig oppstartstid. I tilfelle en Force Majeure-hendelse som er mer enn midlertidig, skal Trykkreklame ha rett til å trekke seg fra kontrakten helt eller delvis med hensyn til den delen som ennå ikke er utført. Hvis Force Majeure-hendelsen varer lenger enn to måneder, skal Kunden ha rett til å trekke seg fra kontrakten med hensyn til den delen som ennå ikke er fullført, forutsatt en rimelig frist.

(4) Kundens forpliktelser For at Trykkreklame skal kunne overholde produksjonsplanen, må Kunden levere rettidig, fullstendig og korrekt ytelse av sine forpliktelser, inkludert å sende korrekte trykkdata, gi utskriftsgodkjenning og forskuddsbetaling fullt ut, eller med mindre betaling på faktura er avtalt som unntak. Hvis trykkdataene og/eller utskriftsgodkjenningen mottas etter kl. 11.00 (britisk tid), skal produksjonsplanen først starte påfølgende arbeidsdag.

 

Artikkel 17 - Levering og risikoens overgang

(1) Forretningskunde

a) Leveransen vil være fullført, og risikoen for Produktene vil gå over til Kunden ved overlevering av Produktet til transportøren (og i denne forbindelse skal dette betraktes som begynnelsen på lastingsprosessen). Dette skal gjelde uavhengig av hvem som bærer leveringskostnadene, og selv om Produktene transporteres av Trykkreklames egne ansatte. Hvis leveransen blir forsinket av grunner som Kunden er ansvarlig for, skal risikoen gå over til Kunden fra datoen Trykkreklame har varslet Kunden om at Produktene som skal leveres er klare for forsendelse.

b) På Kundens skriftlige forespørsel og bekostning skal forsendelsen forsikres mot forsikringstap av Trykkreklame.

c) Hvis Kunden ikke henter Produktene, skal ikke Trykkreklame være forpliktet til å oppbevare Produktene trygt for Kunden, med mindre forsinkelsen skyldes en Force Majeure-hendelse eller brudd fra Trykkreklames side på sine forpliktelser, og Trykkreklame skal ha rett til å ødelegge leveransen etter å ha kontrollert at forsendelsen ble utført korrekt, etter å ha varslet Kunden og etter utløp av en rimelig frist for henting, uten å påvirke Trykkreklames krav på betaling av prisen for slike Produkter. Midlertidig lagring skal være på Kundens bekostning og risiko.

d) Lagringskostnader etter risikoens overgang skal bæres av Kunden. Når varer lagres av Trykkreklame, skal lagringskostnadene være 0,25 % av fakturabeløpet for Produktene som skal lagres per uke eller del derav, forutsatt at Trykkreklame har rett til å hevde og dokumentere høyere eller lavere faktiske påløpte lagringskostnader.

(2) Forbruker

Hvis Kunden er Forbruker, skal risikoen for Produktene gå over til Kunden først når varen er levert til leveringsadressen angitt i Ordrebekreftelsen.

(3) Henting av varer

Hvis det er avtalt at Kunden skal hente Produktene fra Trykkreklame, skal Trykkreklame presentere Produktene for henting på den avtalte adressen og varsle Kunden om at Produktene er klare for henting. Kunden skal hente Produktene innen en uke etter varselet. Hvis Kunden forsinker henting av forsendelsen, skal Trykkreklame ha rett til å sette Kunden en rimelig frist og å sende Produktene til Kunden på Kundens bekostning når denne fristen har utløpt. Når Trykkreklame setter fristen, skal de varsle Kunden om de juridiske konsekvensene av utløpet av fristen. Dette skal ikke skade noen ytterligere rettigheter og rettsmidler for Trykkreklame, som krav på refusjon av lagringskostnader.

(4) Delvis levering

Trykkreklame skal ha rett til å foreta delleveringer bare hvis delleveringen er nyttig for Kunden gitt det tiltenkte formålet med Produktene. Hvis Kunden er Forbruker, skal Trykkreklame bære alle ekstra fraktkostnader.

 

Artikkel 18 - Eierforbehold

(1) Forbruker Hvis Kunden er Forbruker, skal Trykkreklame beholde eiendomsretten til de leverte Produktene inntil kontraktsprisen for de aktuelle Produktene er betalt fullt ut.

(2) Forretningskunde Hvis Kunden er Forretningskunde, skal følgende bestemmelser gjelde i forhold til Produktene:

a) Trykkreklame vil beholde eiendomsretten til Produktene inntil Trykkreklame har mottatt full betaling for Produktene kontant eller som klarerte midler.

b) Inntil eiendomsretten til Produktene har gått over fra Trykkreklame til Kunden, skal Forretningskunden: i) holde Produktene på en fiduciarisk basis som Trykkreklames forvalter; ii) lagre Produktene (på Forretningskundens bekostning) separat fra alle andre produkter fra Forretningskunden eller en tredjepart på en slik måte at de forblir lett identifiserbare som Trykkreklames eiendom; iii) ikke ødelegge, tilgrise eller tilsløre noen identifiserende merker eller emballasje på eller i forbindelse med Produktene; iv) oppbevare Produktene på steder i Storbritannia som er oppgitt skriftlig til Trykkreklame og gi en ugjenkallelig lisens til Trykkreklame, deres ansatte og agenter til å gå inn på eventuelle lokaler der Produktene er lokalisert i løpet av normal arbeidstid for å sikre at Forretningskunden overholder bestemmelsene i denne klausulen 18(2).

c) Forretningskunden kan bruke eller videreselge Produktene før eiendomsretten har gått over til den, forutsatt at: i) ethvert salg skal gjennomføres i vanlig forretningsgang for Forretningskunden til full markedsverdi; ii) et slikt salg skal være et salg av Trykkreklames eiendom på Forretningskundens egen regning, og Forretningskunden skal handle som prinsipal når de foretar et slikt salg.

d) Bortsett fra som angitt i klausul (c), skal ikke Forretningskunden selge, gi, pantsette, låne ut, leie ut, belaste eller på annen måte avhende Produktene før Forretningskunden har oppfylt betingelsene i klausul (a).

e) Trykkreklame kan, mens de eier Produktene (og uten å forringe noen andre rettigheter de måtte ha i henhold til eller i kraft av disse vilkårene), kreve umiddelbar tilbakelevering av Produktene når som helst, og Forretningskunden skal straks etterkomme en slik krav og bære utgiftene til en slik retur.

f) Hvis Forretningskunden ikke returnerer Produktene etter krav fra Trykkreklame i henhold til klausul (e), skal Forretningskunden gi en ugjenkallelig lisens til Trykkreklame, deres ansatte og agenter til å gå inn på eventuelle lokaler der Produktene er lokalisert i løpet av normal arbeidstid for å fjerne Produktene (kostnaden for å gjøre dette skal bæres av Forretningskunden) for å selge eller på annen måte håndtere Produktene.

g) Uavhengig av bestemmelsene i denne klausulen kan Trykkreklame saksøke for prisen på Produktene.

h) Forretningskunden skal umiddelbart skriftlig varsle Trykkreklame hvis noen truer med å iverksette en form for insolvensprosedyre mot Forretningskunden eller søker å utnevne en mottaker, en administrator, en administrativ mottaker eller leder over noen av Forretningskundens eiendeler, og skal skriftlig varsle Trykkreklame før de iverksetter slike prosedyrer eller inngår noen frivillig ordning eller komposisjon med sine kreditorer.

i) Trykkreklame skal ha rett til å tildele og overføre alle eller noen av sine rettigheter, tittel og interesse i enhver avtale mellom Forretningskunden og Trykkreklame, Produktene og alle summer som skyldes den i forbindelse med Produktene, og skal varsle Forretningskunden om hver slik tildeling.

j) Inntil full betaling er foretatt, vil Forretningskunden iverksette alle nødvendige tiltak for beskyttelse av Produktene, inkludert forsikring mot alle vanlige risikoer hos et forsikringsselskap godkjent av Trykkreklame for full erstatningsverdi av Produktene. Forretningskunden vil sørge for at Trykkreklames interesse noteres på en slik forsikringspolice og at en kopi av policen leveres til Trykkreklame ved opprettelsen.

k) Hvis noen del av denne klausulen er eller blir ulovlig, ugyldig eller ikke håndhevbar etter loven i noen jurisdiksjon, skal det ikke påvirke eller svekke: i) lovligheten, gyldigheten eller håndhevbarheten i den jurisdiksjonen av noen annen del av denne avtalen; eller ii) lovligheten, gyldigheten eller håndhevbarheten etter loven i noen annen jurisdiksjon av den eller noen annen del av denne avtalen.


Artikkel 19 - Oppveining og tildeling

(1) Oppveining Med forbehold av artikkel 15 (4) skal alle beløp forfalt i henhold til denne avtalen betales fullt ut uten noen form for fradrag eller tilbakehold, annet enn som krevd av loven, og ingen av partene skal ha rett til å hevde noen kreditt, oppveining eller motkrav mot den andre for å rettferdiggjøre tilbakehold av betaling av et slikt beløp helt eller delvis.

(2) Tildeling Trykkreklame kan når som helst tildele, overføre, belaste, underkontraktere eller på annen måte håndtere alle eller noen av sine rettigheter eller forpliktelser under kontrakten. Kunden kan ikke tildele, overføre, belaste, underkontraktere eller på annen måte håndtere alle eller noen av sine rettigheter eller forpliktelser under kontrakten uten forhåndsgodkjennelse fra Trykkreklame.


Artikkel 20 - Garanti

(1) Forretningskunde

a) Trykkreklame garanterer at ved levering og i en periode på 3 måneder fra levering skal Produktene: i) være fri for vesentlige feil ii) overholde beskrivelsen angitt i Ordrebekreftelsen. Denne garantien gjelder imidlertid ikke under omstendighetene beskrevet i klausul (b);

b) Garantien i klausul (a) gjelder ikke for noen feil i Produktene som oppstår fra: i) rimelig slitasje; ii) forsettlig skade, unormal lagring eller arbeidsforhold, ulykke, uaktsomhet fra Kunden eller fra en tredjepart; iii) drift eller bruk av Produktene annet enn i samsvar med bruksanvisningen; iv) noen endring av Produktene av Kunden eller av en tredjepart; eller v) noen spesifikasjon eller instruksjon gitt av Kunden, inkludert trykkdataene.

c) Når Kunden er Forretningskunde, og det er et brudd på ovennevnte garanti, hvis: i) Kunden gir skriftlig varsel til Trykkreklame innen garantiperioden innen rimelig tid etter oppdagelsen av at noen eller alle Produktene ikke overholder garantien angitt i klausul (a); ii) Kunden (hvis bedt om det av Trykkreklame) returnerer slike varer til Trykkreklames forretningssted på Kundens bekostning, og iii) Trykkreklame gis en rimelig mulighet til å undersøke slike Produkter;

d) Trykkreklame vil, hvis den er fornøyd med at det er et slikt brudd, etter eget valg reparere eller erstatte de defekte varene, eller refundere prisen på de defekte produktene fullt ut, sammen med rimelige leveringskostnader pådratt av Kunden.

e) Trykkreklames overholdelse av denne klausul (c) vil være Kundens eksklusive rettsmiddel for brudd på garantien i klausul (a).

(2) Forbruker Hvis Kunden er Forbruker, har Kunden juridiske rettigheter i forhold til produkter som er defekte eller ikke som beskrevet.

 

Artikkel 21 - Ansvar

(1) Forretningskunde

a) Trykkreklame leverer kun Produktene for intern bruk av Kundens virksomhet, og Kunden samtykker i å ikke bruke Produktene til noen videresalgsformål. Videresalg må avtales spesifikt ved kontrakt.

b) Ingenting i disse vilkårene begrenser eller utelukker Trykkreklames ansvar for: i) død eller personskade forårsaket av vår uaktsomhet; ii) svindel eller uredelig uriktig fremstilling; iii) brudd på vilkårene implisert av seksjon 12 i Sale of Goods Act 1979 (eiendomsrett og stille besittelse); eller iv) defekte produkter i henhold til Consumer Protection Act 1987.

c) Med forbehold av klausul (1)(b) skal Trykkreklame under ingen omstendigheter være ansvarlig overfor Kunden, enten i kontrakt, ulovlig handling (inkludert uaktsomhet), brudd på lovfestet plikt eller på annen måte, som oppstår under eller i forbindelse med Kontrakten for: i) ethvert tap av fortjeneste, salg, virksomhet eller inntekt; ii) tap eller korrupsjon av data, informasjon eller programvare; iii) tap av forretningsmulighet; iv) tap av forventede besparelser; v) tap av goodwill; eller vi) ethvert indirekte eller følgeskade.

d) Med forbehold av klausul (1)(b) og (c) skal Trykkreklames totale ansvar overfor Kunden med hensyn til alle andre tap som oppstår under eller i forbindelse med Kontrakten, enten i kontrakt, ulovlig handling (inkludert uaktsomhet), brudd på lovfestet plikt eller på annen måte, under ingen omstendigheter overstige et beløp tilsvarende prisen på Tjenestene.

e) Bortsett fra som uttrykkelig angitt i disse vilkårene, gir ikke Trykkreklame noen representasjon, garantier eller forpliktelser i forhold til Tjenestene (inkludert Produktene). Enhver representasjon, betingelse eller garanti som kan være implisitt eller innlemmet i disse Vilkårene ved lov, sedvanerett eller på annen måte, er ekskludert i den fulle utstrekning tillatt ved lov. Spesielt skal ikke Trykkreklame være ansvarlig for å sikre at noen Produkter er egnet for Kundens formål.

(2) Forbruker

a) Hvis Trykkreklame ikke overholder disse Vilkårene, er Trykkreklame ansvarlig for tap eller skade Kunden lider som er et forutsigbart resultat av Trykkreklames brudd på disse Vilkårene eller vår uaktsomhet, men Trykkreklame er ikke ansvarlig for noe tap eller skade som ikke er forutsigbart. Tap eller skade er forutsigbart hvis de var en åpenbar konsekvens av Trykkreklames brudd eller hvis de ble vurdert av Kunden og Trykkreklame på det tidspunktet de inngikk Kontrakten.

b) Trykkreklame leverer kun Produktene for hjemmebruk og privat bruk. Kunden samtykker i å ikke bruke Produktet til kommersielle, forretningsmessige eller videresalgsformål, og Trykkreklame har ikke noe ansvar overfor Kunden for noe tap av fortjeneste, tap av virksomhet, forretningsavbrudd eller tap av forretningsmulighet.

c) Trykkreklame utelukker eller begrenser ikke på noen måte sitt ansvar for: i) død eller personskade forårsaket av Trykkreklames uaktsomhet; ii) svindel eller uredelig uriktig fremstilling; iii) ethvert brudd på vilkårene implisert av seksjon 12 i Sale of Goods Act 1979 (eiendomsrett og stille besittelse); iv) ethvert brudd på vilkårene implisert av seksjon 13 til 15 i Sale of Goods Act 1979 (beskrivelse, tilfredsstillende kvalitet, egnethet for formål og prøver); og v) defekte produkter i henhold til Consumer Protection Act 1987.


Artikkel 22 - Erstatning for kansellerte eller terminerte bestillinger relatert til tilpassede produkter

(1) Kansellering eller terminering Hvis en bestilling kanselleres eller termineres av enten part av hvilken som helst grunn (annet enn på grunn av mislighold eller Trykkreklame), skal Kunden betale følgende erstatning til Trykkreklame:

a) Hvis bestillingen på et tilpasset produkt termineres før det punktet der Trykkreklame setter bestillingen på trykkplaten («Pooling»):

Nettordreverdi (ordrepris inkludert mva. ekskludert leveringskostnader)

Erstatning (GBP)

Opp til 250,- NOK

NOK 50

251,- til 4500,- NOK

NOK 150

4501,- og høyere

NOK 250

Eksporter til Regneark

b) Hvis bestillingen termineres etter Pooling, den fulle Nettordreverdien.

(2) Rimelig erstatning Kunden samtykker i at erstatningen som skal betales i henhold til denne artikkel 22 er rettferdig og rimelig og representerer et ekte foreløpig anslag på kostnadene som Trykkreklame vil pådra seg i tilfelle kansellering eller terminering av en bestilling.

Artikkel 23 - Eiendomsrett til trykkmedier, arkivering, opphavsrett

(1) Eiendomsrett til trykkmedier Trykkreklame skal ha eksklusiv rett til eiendomsrett, opphavsrett og alle andre tilknyttede rettigheter til trykkmediene produsert og brukt til å produsere det trykte materialet.

(2) Prøver og trykkdata Prøvetrykk og prøvekopier skal ødelegges etter seks måneder hvis ingen innsigelse er mottatt innen da. De sendte trykkdataene skal ødelegges etter at produksjonen av det trykte materialet er fullført.

(3) Kundens rettigheter Kunden skal sikre at de har alle rettigheter til å bruke, spre og publisere de overførte dataene, spesielt med hensyn til tekst og grafikk.

(4) Ansvar for tredjepartskrav Kunden skal dekke ethvert tap for Trykkreklame som følge av tredjeparts krav på grunn av krenkelse av industrielle eiendomsrettigheter og andre rettigheter som oppstår som følge av kundens spesifikasjoner, tekst eller bilder som er levert. Kunden skal holde Trykkreklame skadesløs for alt ansvar, kostnader og utgifter pådratt av Trykkreklame som følge av slike krav (uavhengig av om de er vellykkede) fra tredjeparter.

 

Artikkel 24 - Konfidensialitet

Partene kan ikke gjøre forretningshemmeligheter eller annen konfidensiell informasjon tilgjengelig for tredjepart. Denne informasjonen kan oppstå fra forretningsforholdet eller være gitt til den andre parten. Forbudet mot å dele slik informasjon gjelder også etter at kontrakten er opphørt.


Artikkel 25 - Avsluttende bestemmelser

Denne avtalen og alle andre dokumenter eller materiell som er referert til (inkludert del B) skal reguleres av lovene i England og Wales. Dersom Kunden er en Forretningskunde, skal domstolene i England og Wales ha eksklusiv jurisdiksjon for eventuelle tvister som oppstår som følge av denne kontrakten.



B. Kundeinformasjon


Nedenfor finner du informasjon om omstendigheter knyttet til inngåelse av kontrakt og dens gjennomføring basert på bestillinger og deres utførelse. Informasjonen er en del av vår kontrakt med deg. Vilkårene for dette er fastsatt i de generelle salgsbetingelsene for produksjon av trykt materiell (AGB). Du vil motta en ny kopi av kundeinformasjonen og AGB på nytt via e-post etter at du har lagt inn din bestilling, i form av et vedlegg i .pdf-format med ordrebekreftelsen. Denne informasjonen er derfor tilgjengelig for deg offline når som helst etter at kontrakten er inngått.


I. Informasjon om selger

Selger av produkter på htts://design.trykkreklame.no er Trykkreklame AS

 

Trykkreklame AS:

Bærumveien 204

1357 Bekkestua

Organisasjonsnummer: 922846855

Kontaktinformasjon:

Support: +47 46050100

Epost: support@trykkreklame.no

Sende oss faktura: Enten EHF eller faktura@trykkreklame.no

Åpningstid for telefon: Mandag til Fredag: 0900 - 2000


Informasjon om bestilling


II. Angrerett

Trykkreklame selger personlig trykt materiell produsert etter kundens spesifikasjoner. Det er derfor ingen angrerett på bestillinger av spesialtilpassede produkter.


III. Garanti

For detaljer om garanti, se de generelle salgsbetingelsene (GSB). Produktene må inspiseres for åpenbare feil umiddelbart etter levering. Slike feil må rapporteres umiddelbart til Trykkreklame; en e-post til [email address removed] er tilstrekkelig for dette formålet. Det gis ingen garantier utover de lovpålagte kvalitetskravene for produktene eller tjenestene som leveres.


IV. Annen informasjon om kontrakten

Generelle salgsbetingelser (GSB)

Den gjeldende versjonen av våre GSB gjelder.

Produktbeskrivelse

Du kan se og skrive ut en produktbeskrivelse ved å bruke "Vis flyer"-knappen for produktet du har valgt. Prisene vises også individuelt for det valgte produktet. Du kan skrive ut et veiledende tilbud ved å bruke "Skriv ut tilbud"-knappen.

Betaling, utførelse, levering

Du kan selv definere avtaler for betaling, levering og utførelse ved å velge betalingstype og frakttype.

Hvis du velger automatisk belastning (spesielt for avtalegiro), må du skrive ut fullmaktskjemaet for bankavtalegiro, fylle ut og signere det, og sende originalen tilbake til oss. Ingen produkter sendes før vi har mottatt originalen av det utfylte skjemaet med din underskrift.

Leveringsdatoen som gis i tilbudet eller ordrebekreftelsen gjenspeiler vår aktuelle arbeidsbelastning. Det er en veiledende leveringsdato som ikke er bindende. Vi leverer kun innen Storbritannia.


V. Inngåelse av kontrakt

Kontrakten mellom deg og Trykkreklame inngås ved at du designer et produkt etter dine spesifikasjoner på nettsiden, og sender en bestilling til oss (etter å ha kontrollert bestillingen nøye). Hvis du oppdager feil, kan du endre designen tilbake når du fullfører bestillingen. Dette blir uttrykkelig påpekt for deg når du bekrefter bestillingen ved å klikke på "Fullfør bestilling"-knappen.

Mottaket av bestillingen bekreftes umiddelbart etter at du har sendt den. Kontrakten er imidlertid ikke inngått før vi aksepterer bestillingen og sender deg ordrebekreftelse på e-post.

Hvis et spesielt bestilt format teknisk sett ikke er mulig å trykke, kan Trykkreklame avslå å akseptere tilbudet ditt, og sende et mottilbud med en teknisk mulig versjon av bestillingen. I dette tilfellet inngås kontrakten kun ved aksept av vårt mottilbud. Du kan avvise dette mottilbudet, i så fall kanselleres bestillingen din og du vil motta refusjon for eventuelt forhåndsbetalt pris.


VI. Informasjon om tilgjengelighet av kontraktsvilkårene

Vi lagrer din bestillingsinformasjon og personopplysninger for å behandle kontrakten. Informasjon om alt som gjelder inngåelse og gjennomføring av kontrakten, dine bestillingsdata lagret hos oss og en kopi av våre generelle salgsbetingelser vil bli sendt deg på nytt på e-post sammen med ordrebekreftelsen. Du kan lagre denne e-posten på datamaskinen din for å ha tilgang til dataene når som helst. Du kan også når som helst se bestillingsdetaljene og personopplysningene dine ved å logge inn på vår Kundeavdeling.


VII. Informasjon om dine data

Vi bruker personopplysningene du oppgir ved bestilling av Produktene (f.eks. navn, adresse, betalingsinformasjon) kun for å utføre og behandle kontrakten. Når bestillingen er lagt inn, behandles den gjennom vårt selskap. Det kan derfor skje at vi videreformidler derfor opplysningene du gir ved bestilling til vår underleverandør for dette formålet. Din adresse- og kontaktinformasjon vil bli delt med ethvert budfirma vi bruker for å levere Produktene til deg. Vi kan også gi informasjon om deg til kredittreferansebyråer (se artikkel 5 i de generelle salgsbetingelsene).

Hvis du ikke ønsker å bli informert i fremtiden om nye produkter og andre nyvinninger i produktutvalget vårt, kan du spesifisere dette under registrering eller når du endrer kundeprofilen din. Du har også mulighet til å få tilgang til informasjonen vi har om deg, endre den eller få den slettet. Dette medfører ingen ekstra kostnad utover det din internettleverandør tar for å sende e-posten. Som registrert under Personopplysningsloven av 1998 har du rett til å nekte for at dataene dine blir brukt eller overført til markedsføringsformål (blokkeringsindikator). Det er også rett til innsyn, og under visse omstendigheter rett til å endre, blokkere og slette opplysningene dine lagret i en av våre filer.

Hvis du har spørsmål om databeskyttelse, kan du kontakte vårt personvernombud, Kim Karlsen.

 

VIII. Lagring av kundeinformasjon

Du kan lagre denne kundeinformasjonen permanent og se filen offline når som helst. For å åpne filen trenger du bare programvare som kan lese tekstfiler.


IX. Samtykke til de generelle salgsbetingelsene

Jeg har lest og forstått de generelle salgsbetingelsene, og samtykker til deres bruk.



Sist endret: 13. Desember 2024

 

Eventuell uenighet som følge av denne avtale skal søkes løst ved forhandlinger. Hvis dette ikke fører fram, er partene enige om å la tvisten avgjøres ved voldgift i henhold til norsk lov. Tvisten avgjøres av Ringerike, Asker og Bærum Tingrett.